دریایى كه ساحل ندارد!
جستجو در وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت

پیوندهای روزانه
خوراک وبلاگ


با اضافه کردن خوراک ما به خبرخوان خود بدون مراجعه به وبلاگ از آخرین مطالب ما باخبر شوید.
امکانات جانبی

Powered By LoxBlog.COM

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 24
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 42
بازدید کل : 55377
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: سه شنبه 14 شهريور 1391برچسب:,

دریایى كه ساحل ندارد!


رسول حق صلى الله علیه و آله درباره قرآن فرمودند:

ظاهِرُهُ انِیْقٌ وَباطِنُهُ عَمِیْقٌ لَهُ نُجُومٌ وَعَلى‏ نُجُومِهِ نُجُومٌ لاتُحْصى‏ عَجائِبُهُ وَلا تُبْلى‏ غَرائِبُهُ. «ظاهرش جلوه و زیبایى دارد و باطنش ژرف و عمیق است، ستارگانى دارد و ستارگانش هم ستارگانى دارد، شگفتى‏هایش به شمار نیاید و عجائبش كهنه نگردد.»


كتاب زندگى‏

در آن زمانى كه میدان حیات انسان از همه طرف، دستخوش حملات ویرانگر امیال و غرایز حیوانى و شیطانى شده بود، و بر اثر آن حملات و طوفان‏ها ساختمان كرامت و فضیلت از ریشه رو به ویرانى مى‏نهاد؛ در آن زمان كه در تمام جهان عده‏اى زورگو و گروهى شكم پرست و شهوت‏ران، انسان و انسانیت را به بردگى و بندگى برده بودند، و به دست و پاى مركز اندیشه و قلب و روح بشر زنجیر اسارت نهاده بودند؛ در آن زمان كه تمام محصولات مادى و معنوى جامعه انسانى در خدمت طاغیان، یاغیان، قلدران، استعمار و استثمارگران بود و انسان روى زمین از انسانیت و حقوق خود بى‏بهره بود؛ در آن زمان كه ستون‏هاى درستى شكسته شده بود، و جز هواپرستى، مكتبى بر انسان حاكم نبود، و بشریت گرفتار خواب سنگین غفلت بود، و عوارض جهل و بى‏خبرى در تمام شئون زندگى انسانى بیداد مى‏كرد، و عمق فاجعه در حدّى بود كه تصورش براى كسى امكان ندارد؛ وجود مقدس حضرت حق از باب لطف، رأفت، عنایت و رحمت، براى نجات انسانیت شخصیتى بزرگ و وجودى سترگ و انسانى فرزانه، كه جامع تمام كمالات انسانى بود و بال و پَر دانشش به عالم مُلك و ملكوت سایه داشت به نام محمد بن عبداللَّه صلى الله علیه و آله و سلم مبعوث به رسالت كرد تا آلودگى تمام بدبختى‏ها را از دامن حیات انسان بشوید و آدمى را به كمالاتى كه لایق اوست برساند.

خداوند عزیز براى پیشبرد رسالت و تداوم آن خط معنوى تا صبح قیامت‏ کتابى به نام قرآن به همراه رسول بزرگوارش فرستاد، تا به وسیله آن تمام انسان‏ها را، در تمام ادوار تاریخ، به سعادت ابدى و خیر دنیا و آخرت برساند.

 
الفاظ و معانى قرآن‏

كتاب خدا از نظر فصاحت، بلاغت، استعمال الفاظ كلمات، تركیب جملات، آیات، تعداد سوره‏ها و نظام‏بندى، یك معجزه واقعى است.

قوى‏ترین سخنى كه شیعه در این زمینه دارد این است كه اگر یك نقطه از این كتاب كم شده و یا یك نقطه به آن اضافه شده بود، بدون شك حجت الهى بر بندگان تمام نبود، كه تمام بودن آن، حجت خداست بر همه انسان‏ها تا به پا شدن محشر در گرو همین اعتقاد و عقیده است

این شكل و ترتیب قرآن نشان دهنده این معناست كه معمار و بنّاى این ساختمان فقط و فقط خداست، و در این بناى محكم حتى یك نقطه كم و زیاد نیست، و آنچه امروز در دست جهانیان است، همان است كه در طول بیست و سه سال، به رسول بزرگوار اسلام صلى الله علیه و آله، براى آزادى انسان، از اسارت هوا و هواپرستان و فرهنگ‏هاى تحمیلى نازل شده است و به همین صورتى كه امروز در دست ماست، در زمان حیات پیامبر به دستور مستقیم حق تدوین شده و تنها كارى كه پس از رسول خدا صلى الله علیه و آله انجام گرفته است اعراب گذارى آن بوده و بس.

این همه از آیات قرآن و روایت بسیار محكم و متین استفاده مى‏شود، كه عقیده و اعتقاد تمام شیعیان دوازده امامى در همه ادوار از عالِم و عامى و مرد و زن بر این بوده و بر این خواهد بود و شیعه غیر از این حقیقت چیز دیگرى را نسبت به كتاب خدا قبول ندارد.

قوى‏ترین سخنى كه شیعه در این زمینه دارد این است كه اگر یك نقطه از این كتاب كم شده و یا یك نقطه به آن اضافه شده بود، بدون شك حجت الهى بر بندگان تمام نبود، كه تمام بودن آن، حجت خداست بر همه انسان‏ها تا به پا شدن محشر در گرو همین اعتقاد و عقیده است.
قرآن مجید

دریایى عمیق‏

قرآن گرچه از نظر تعداد حروف، كلمات، نقطه‏ها، زیر و زبرها، آیات و سوره‏ها داراى حد معینى است و به شماره تمام برنامه‏هاى صورى كتاب در بعضى از تفاسیر اشاره رفته؛ ولى از نظر معنا، دریایى است كه ساحل ندارد و جهانى است كه براى آن حدّى متصور نیست.

آرى! قرآن مجید آئینه تجلى حق بر عباد است و حق، حقیقتى است كه مفهوم و كمالات و اوصافش بى حد است.

براى معانى و مفاهیم قرآن مرزى نیست، به همین خاطر است كه تاكنون دست توانا و پرقدرت علم، نتوانسته تفسیرى جامع و كامل براى این كتاب بیاورد، كه هر تفسیرى محدود به حدود علمى مفسّر و تمام تفسیرهایى كه تاكنون نوشته شده و شاید از چند هزار متجاوز باشد، به طور مجموعى نتوانسته‏اند معانى بلند و ملكوتى قرآن را به نحو جامع بیان كنند.

هر روز تفسیر زنده و جدیدى به وسیله فرد یا با شركت افراد، كه در حد و شأن خودشان از علوم اسلامى بهره دارند، با مطالبى جالب‏تر، گویاتر و جامع‏تر از تفاسیر گذشته، به دنیاى علم و معرفت عرضه مى‏شود؛ ولى به اقرار مفسّرین از صد معناى قرآن، به یك معنا آن هم به طور كامل اشاره نشده است، چرا كه مفسّر حقیقى قرآن، خدا، پیامبر و ائمه طاهرین علیهم السلام هستند و آنان هم مطالبى را پیرامون بعضى از آیات، آن هم به قدر لیاقت و استعداد انسان، از خود به جاى گذاشته‏اند.

رسول حق صلى الله علیه و آله درباره آن فرمودند: ظاهِرُهُ انِیْقٌ وَباطِنُهُ عَمِیْقٌ لَهُ نُجُومٌ وَعَلى‏ نُجُومِهِ نُجُومٌ لاتُحْصى‏ عَجائِبُهُ وَلا تُبْلى‏ غَرائِبُهُ.ظاهرش جلوه و زیبایى دارد و باطنش ژرف و عمیق است، ستارگانى دارد و ستارگانش هم ستارگانى دارد، شگفتى‏هایش به شمار نیاید و عجائبش كهنه نگردد

تفسیر بى‏انتها

در كتب شیعه و سنى آمده: «ابن عباس» كه درس قرآن و فهم مفاهیم كتاب الهى را در حد خودش از وجود مبارك امیرمۆمنان علیه السلام كه شاهد نبوت و دارنده‏ همه كتاب بود فرا گرفته مى‏گوید: امیرمۆمنان علیه السلام به من فرمودند: «اگر معانى بلند و مفاهیم ملكوتى سوره حمد كه هفت آیه بیش نیست را براى شما بگویم و شما گفته‏هاى مرا بنویسید، براى انتقال آن نوشته‏ها هفتاد شتر لازم است!!!»

در آثار اسلامى و معارف آسمانى آمده است كه هر آیه قرآن داراى هفتاد معنا و هر معنایى داراى هفتاد مفهوم است كه براى هر آیه چهار هزار و نهصد معنا و ضرب این عدد در همه آیات، منتهى به نوشتن كتابى به پهناى آفرینش مى‏گردد!

راستى اگر جن و انس تمام همت خود را براى كشف گوهرهاى این دریا به كار گیرند، به عمر همه آنان خاتمه داده مى‏شود؛ ولى این دریا همچنان پر از گوهرهاى كشف نشده باقى مى‏ماند.

رسول حق صلى الله علیه و آله درباره آن فرمودند:

ظاهِرُهُ انِیْقٌ وَباطِنُهُ عَمِیْقٌ لَهُ نُجُومٌ وَعَلى‏ نُجُومِهِ نُجُومٌ لاتُحْصى‏ عَجائِبُهُ وَلا تُبْلى‏ غَرائِبُهُ. (كافى: 2/ 598، كتاب فضل القرآن، حدیث 2؛ وسائل الشیعه: 6/ 176، باب 3، حدیث 7657)

«ظاهرش جلوه و زیبایى دارد و باطنش ژرف و عمیق است، ستارگانى دارد و ستارگانش هم ستارگانى دارد، شگفتى‏هایش به شمار نیاید و عجائبش كهنه نگردد.»


منابع:

1- کتاب: بر بال اندیشه ـ حجة الاسلام شیخ حسین انصاریان

2- كافى ج 2

3- كتاب فضل القرآن، حدیث 2

4- وسائل الشیعه ج 6

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
معرفی وبلاگ
نویسندگان
آرشیو مطالب